Czy warto przełączyć się na konto profesjonalne?
Baza wiedzyInstagram daje możliwość wyboru pomiędzy kontem osobistym, a profesjonalnym. Czym się różnią? Które z nich będzie lepszym wyborem? Sprawdźmy!
Dla kogo jest konto profesjonalne?
Jeszcze do niedawna Instagram używał określenia “konto firmowe”. Wprowadzało ono jednak użytkowników w błąd, bowiem korzystać z niego mogli praktycznie wszyscy. Obecna nazwa, czyli “konto profesjonalne”, brzmi znacznie lepiej. Dodatkowo Instagram wprowadził podział kont profesjonalnych na konta dla twórców i firm. Te pierwsze skierowane są między innymi do artystów, blogerów czy osób publicznych. W przypadku kont firmowych sprawa jest oczywista – to powinien być Twój wybór, jeżeli chcesz promować markę.
Co takiego daje konto profesjonalne?
Podstawowe różnice w stosunku do kont osobistych są dwie. Pierwsza z nich to możliwość promowania postów. Działa dokładnie na tej samej zasadzie, co kampanie reklamowe na Facebooku – płacimy za to, by nasz post dotarł do większej grupy odbiorców. Jest jednak drugi – naszym zdaniem ważniejszy – powód, by przełączyć się na konto profesjonalne. Mowa o dostępie do statystyk. Często podkreślamy, że analizowanie danych jest jedną z podstaw marketingu. Instagram daje dostęp do statystyk dotyczących pojedynczych zdjęć, jak i całego profilu. Czego możemy się dowiedzieć o poszczególnych zdjęciach? W statystykach znajdziemy:
- liczbę polubień i komentarzy zdjęcia;
- zasięg, czyli ilość osób, do których dotarł post;
- liczbę udostępnień naszego zdjęcia w relacjach i wiadomościach;
- informację o tym, ile osób po zobaczeniu zdjęcia zdecydowało się odwiedzić nasz profil;
- liczbę zapisań zdjęcia; informację o tym, ile osób zaczęło nas obserwować po zobaczeniu danego zdjęcia;
- liczbę wyświetleń zdjęcia oraz źródła, z których przyszli odbiorcy.
Z tych danych możemy wywnioskować nie tylko, które z naszych zdjęć przykuwają więcej uwagi niż inne, ale też sprawdzić np., jakie zestawy hashtagów działają najskuteczniej. Z kolei statystyki ogólne stanowią źródło informacji o osobach obserwujących nasz profil. Znajdziemy tu między innymi dane demograficzne – lokalizację, wiek czy płeć. Możemy też śledzić, jak zmieniała się liczba obserwujących i jak wyglądały interakcje. Z dostępnych informacji łatwo wywnioskować, w jakie dni tygodnia i w jakich godzinach nasi obserwujący są najbardziej aktywni.
Na pewno każą mi za to płacić
Przełączenie z konta osobistego na profesjonalne jest bezpłatne. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Skoro profile profesjonalne mają możliwość promowania swoich postów, logiczne wydaje się, że Instagram będzie próbował to wymusić. Teoretycznie realne jest obcinanie zasięgów organicznych, by nakłonić użytkowników z profilami profesjonalnymi do promowania postów.
Profil profesjonalny – warto czy nie?
Pora odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule – czy warto przełączyć się na profil profesjonalny? Jeżeli traktujesz Instagram jako jedno z narzędzi do promocji i marketingu Twojej firmy, odpowiedź może być tylko jedna – tak. Możliwość promowania postów pozwala na szybkie dotarcie do nowych odbiorców i warto z niej korzystać, nawet, jeżeli wiąże się z obcięciem zasięgów organicznych. Z kolei statystyki są niezbędne, by jak najlepiej dopasować nasz profil i jego zawartość do odbiorców i ich oczekiwań.