# idealny – jak go znaleźć?
Baza wiedzyPodstawą skutecznych działań na Instagramie są zdjęcia. Muszą być ciekawe, przykuwać uwagę odbiorców i angażować ich. Może się jednak okazać, że fantastyczne fotografie nie mogą przebić się przez masę innych zdjęć i Twój profil pozostaje niezauważony. Jak temu zaradzić? W pierwszym kroku przyjrzyj się stosowanym hashtagom. Poniżej znajdziesz kilka częstych błędów i porad dotyczących działań z hashtagami.
Dobór hashtagów to “łatwizna”?
Przekonanie, że wybór hashtagów do zdjęć jest prosty to prawdopodobnie pierwszy z popełnianych przez Ciebie błędów. Najczęściej powoduje, że korzystasz z hashtagów zbyt popularnych, źle dobranych pod kątem wielkości i powielasz pod każdym zdjęciem te same grupy znaczników. Do czego może to prowadzić?
- Zbyt ogólne hashtagi z reguły powodują, że Twoje zdjęcia trafiają do przypadkowych osób i w żaden sposób nie pomagają w budowaniu społeczności. Załóżmy, że zajmujesz się stomatologią. Pod zdjęciem prezentującym efekt wykonanego przez Ciebie zabiegu umieszczasz #smile i #happyface. Ok, jeżeli na zdjęciu widać uśmiechniętą, szczęśliwą modelkę, umieszczenie takich hashtagów może wydawać się uzasadnione. Ale czy tak oznaczone zdjęcie na pewno trafi do Twoich potencjalnych odbiorców? Czy osoby obserwujące #smile albo #happyface na pewno oczekują zdjęć robionych przez dentystów? Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że w ten sposób nie przyciągniesz nowych obserwujących. Skup się na hashtagach specjalistycznych, mocno związanych z dziedziną, której dotyczy Twój profil.
- Istnieje coś takiego, jak rozmiar hashtagu. Niestety, nie ma złotego środka i metody, która pozwoliłaby jednoznacznie określić, jaki rozmiar hashtagów będzie idealny dla Twojego profilu. Dobranie hashtagów o odpowiednich rozmiarach wymaga testów. Ale po co w ogóle się tym przejmować? Odpowiedź jest prosta – bez tego Twoje zdjęcia po prostu przepadną. Duże hashtagi oznaczają dużą konkurencję. Jeżeli prowadzisz konto z małą ilością zaangażowanych obserwujących i w jakimś hashtagu będziesz konkurować z profilami znacznie popularniejszymi, Twoje zdjęcia mają nikłe szanse, by się przebić.
- Często dodawanie hashtagów pod zdjęciami staje się czynnością niejako automatyczną. Wpisujemy pod każdym zdjęciem te same grupy znaczników. Trzymając się przykładu dentysty – najłatwiejszym rozwiązaniem jest przygotowanie zestawu hashtagów związanych ze zdrowiem zębów, higieną jamy ustnej itd. i powielanie go pod każdym zdjęciem. Dlaczego uznajemy to za błąd? Niestety istnieje ryzyko, że korzystając z tych samych hashtagów trafiasz ze swoimi zdjęciami cały czas do tych samych osób. A to w oczywisty sposób hamuje przyrost liczby obserwujących i tym samym budowanie zaangażowanej społeczności.
Zbanowane hashtagi to nie mit!
To niestety nie koniec problemów, jakie mogą sprawiać hashtagi. Kolejny element, który należy mieć na uwadze to zbanowane hashtagi. Chodzi o hashtagi, które Instagram blokuje, uniemożliwiając wyświetlanie oznaczonych nimi zdjęć. Najczęściej są to znaczniki niecenzuralne lub związane z tematyką erotyczną. Istnieją jednak wyjątki – hashtagi z pozoru niewinne, a jednak znajdujące się na “czarnej liście” Instagrama, np. “Easter”. Listy aktualnie zablokowanych hashtagów bez trudu znajdziesz w sieci. Zmieniają się one co jakiś czas – część hashtagów jest zablokowana stale, inne blokady mają charakter tymczasowy. A czym grozi używanie zablokowanych hashtagów? Po pierwsze, posty ze zbanowanymi hashtagami nie wyświetlają się w wyszukiwarce. Mówiąc krótko – osoby, które Cię nie obserwują, nie zobaczą ich. Wystarczy, że w całej grupie znajdzie się tylko jeden zbanowany hashtag, by Twój post nie wyświetlał się pod żadnym użytym znacznikiem.
Jak widać, hashtagi to skomplikowany temat i ich dobór tylko pozornie jest łatwą czynnością. Tym bardziej, że w artykule poruszyliśmy zaledwie część zagadnień związanych z ich prawidłowym używaniem. Liczymy, że teraz już wiesz, na co zwrócić uwagę przy ich wybieraniu i przy tworzeniu kolejnych postów na Instagramie unikniesz niepotrzebnych błędów!